I 1874 bad Henrik Ibsen Grieg om at skrive musikken til sit skuespil ”Peer Gynt”. Grieg mente ikke det kunne være nogen større opgave at skrive teatermusik, men måtte sande, at meget af det faldt ham svært – især de mere dramatiske afsnit. Ibsen havde forlangt, at der skulle være ”djævelskab” i en del af musikken og Grieg var af natur et mere lyrisk temperament. Men det hele lykkedes efter to års slid og ”Peer Gynt” er i dag noget af Griegs mest værdsatte musik.
Morgenstemning: Dette stykke musik, som indleder 4. akt, forbindes ofte med noget typisk norsk, men skildrer i virkeligheden en solopgang i Marokko.!
Åses død: Peer sidder ved sin moders dødsleje.
Anitras dans: Peer betragter araberpigerne, især beduinhøvdingens datter, Anitra, som danser til en orientalskpræget melodi.
I Dovregubbens hal: Bjergtroldene i Dovrefjeldet optræder truende mod Peer, som har forført Dovregubbens datter. Dansen bliver vildere og vildere….!