(Anmeldelse af Amatørsymfonikernes koncert i Erlangen i avisen "Erlangen Nachrichten" 16.10.2009.)

Det sammenvoksede Europa

Ikke blot Tyskland, men hele Europa vokser sammen. Og musikken er uden tvivl den smukkeste formidler heraf. Denne gang var 
de musikalske gæster fra Danmark, og de førte tydeligt vidnesbyrd herom med en stor symfonisk koncert i serien "Erlanger 
Altstadtkoncerte", som fandt sted i Neustädter Kirche, med et kun ringe antal tilhørere.

Navnet "Amatørsymfonikerne" virkede undertiden som et koketterende understatement, ikke blot hvad programvalget angår, men 
også på grund af præcisionen og det klanglige udtryk.

Dirigenten Sebastian Krahnert, der er universitetsmusikdirektør i Erlangens venskabsby Jena, søgte allerede fra starten med 
Brahms' Tragisk ouverture de stramme, store linier og opbyggede klangdifferencieret værkets musikalske struktur.

Klange påvirkes jo ikke blot af spillemåden, men også af instrumentariet. Og det lå de danske musikere på sinde at udtrykke 
deres begejstring over kvaliteten af deres Bubenreuter instrumenter og buer, både gennem programmer og ved samtaler (med 
publikum i pausen, red.).

Også de to unge solister i Brahms' dobbeltkoncert for violin og cello, Teresa Krahnert og Jacob la Cour, vakte opmærksomhed 
med den klare intensitet i deres instrumenter, bygget af violinbyggeren Günter Lobe. Deres ekspressivitet og deres 
begejstrede svælgen i romantik gjorde det straks fra starten til en interessant fornøjelse at lytte til det angiveligt 
voluminøse værk. I anden sats smeltede det unisone tema sammen i et vidunderligt varmt strømmende cantabile, og i 
finalerunden brillerede solisterne med et rytmisk markeret trav og søgte samtidigt dialog med orkestret gennem organiske 
afleveringer.

Til slut fremkaldte de to hovedpersoners virtuose spil et passende duo-ekstranummer: en Passacaglia/variationsrække af den 
norske komponist Johan Halvorsen.

Det Københavnske orkesters patriotisme kom til udtryk i opførelse af Carl Nielsens klangstruttende 2. symfoni, som er 
inspireret af tydelige karakteriseringer af de fire temperamenter. Med vældig blæserlyd gjorde den første sats, som absolut 
med rette er betegnet "kolerisk", sin entre. Flegmatikerens gemytlige gnavenhed ytrede sig i vuggende tredelt takt og snævre 
intervalkredse, så man absolut fik indtryk af en "ung mand, der af dovenskab ikke gider danse men højst bevæger hofterne". 
De forskruet nedtrykte seutzer-forudhold og oboens lamento karakteriserede træffende melankolikeren. I sanguiniker-rondoen 
medrev de skandinaviske musikere med en Till Eulenspiegel estprit.

Sabine Kreimendahl

(overs. Jytte Steffensen)

 

Erlangen Nachrichten, den 16.oktober 2009