Tina Kiberg, Sopran

Efter at have vundet flere priser, bl. a. guldmedalje for bedste Lied interpretation, ved "Benson and Hedges" Voice Competition i London 1984, blev Tina Kiberg umiddelbart derefter tilbudt koncerter i England, Italien og Tyskland.

Tina Kiberg er medlem af ensemblet på Det Kgl. Teater i København, hvor hun debuterede i 1983 som Leonore i "Maskarade", og hvor hun har sunget et bredt repertoire af danske, italienske, tyske og russiske operaer.

I 1988 sang hun Agathe i "Freischütz" i Geneve med Horst Stein og i Paris med Marek Janowski som dirigenter. Samme år sang hun sin første meget succesfulde Marschallin i "Rosenkavaleren" i København. I sæsonen 90/91 var hun Grevinden i "Figaros Bryllup" i Geneve under Armin Jordans direktion. Samme parti sang hun i Frankfurt. I januar -90 sang hun Elsa i "Lohengrin" med Placido Domingo i hovedrollen og Claudio Abbado som dirigent på Statsoperaen i Wien. Få måneder efter sang hun samme parti i Bruxelles i en nyproduktion med Anja Silja som instruktør.

I sept. 1990 vendte hun tilbage til Wien, hvor hun sang Emma i "Fierrabras", og i oktober sang hun for 1. gang Elena i "Siciliansk Vesper" i Kbh. Efter Agathe og Desdemona i Stuttgart sang hun Grevinden i Hamburg.

I marts 1991 havde hun debut på Opera Bastille i Paris som Lisa i "Spar Dame", og i juli sang hun Liu sammen med Eva Marton som Turandot i Kbh. og ved Savonlinna Festspillene.

I februar 1992 sang hun for 1. Gang Ariadne i Kbh., i April Elsa i Frankfurt og i juni Donna Elvira i"Don Juan" i Wien. Med Wieneroperaen var hun også på gæstespil i Sevilla igen som Donna Elvira.

Sommeren 1992 bød på debut i Bayreuth i Elisabeths parti i "Tannhäuser" dirigeret af Donald Runnicles, og i efteråret havde hun sin debut i USA som Elsa i Houston. Samme parti debuterede hun med på Staatsoper "Unter den Linden" i Berlin i september 1993 efter flere "Tannhäuser" forestillinger i Bayreuth Festspillene.

I september 1993 sang hun også sin første Sieglinde i "Valkyrien" i Århus, samme parti som hun senere på året sang i Chicago under Zubin Methas direktion. Efteråret 1993 var også tiden for debut som Ellen Orford i "Peter Grimes" i Kbh. I marts 1994 sang hun for første gang Leonora i "Fidelio" i Kbh., sommeren blev tilbragt i Bayreuth med Sieglinde i Valkyrien, dirigeret af James Levine. I september sang hun 1. Akt af "Valkyrien" koncertant ved festspillene i Lucerne med Daniel Barenboim.

Sæson 1994/95 bød på flere Elisabeth i "Tannhäuser" i Berlin og Donna Anna i "Don Juan" i Frankfurt.

Efter endnu en sommer i Baureuth som både Elisabeth og Sieglinde, tog Metropolitan Operaen imod hende, og gav hende debut i "Tryllefløjten". Hun var således den første kvindelige Danske sanger, som nogensinde sang på "the MET". I 1996 sang hun Freia og Sieglinde i Chicago med Zubin Metha, Marschallinden i "Rosenkavaleren" på Statsoperaen i Berlin, havde debut som "Arabella" i Geneve.

Sommeren 1996 bød på flere "Valkyrien" forestillinger i Bayreuth og i Århus, efterfulgt af de første forestillinger i Kbh. som Eva i "Mestersangerne". "Mestersangerne" stod også på programmet i Strassbourg under Theodor Guschlbauer i februar 1997. Derefter Sieglinde koncertant med RAI Torino under Eliahu Inbal. Hun sang Pamina med Deutsche Staatsoper på friluftscenen i Berlin dirigeret af Daniel Barenboim, og ved Verbier Festivalen 1. Akt af "Valkyrien" koncertant med Armin Jordan som dirigent, efterfulgt af flere "Valkyrien" forestillinger i Bayreuth under James Levine. I efteråret kunne hun høres som Marschallinden i Berlin og som Ellen Orford i Kbh. I november tog hun med Staatsoper "Unter den Linden" og Daniel Barenboim til Tokyo for at synge "Tryllefløjten", "Valkyrien" og Beethovens 9. Symfoni.

I april 1998 sang Tina Kiberg Chrysothemis i "Elektra" i Catania, om sommeren Sieglinde i Bayreuth. Efteråret bød på en nyproduktion i Geneve af "Rosenkavaleren" hvor hun sang Marschallinden, og december bød på debut som Alice Ford i Kbh., efterfulgt af den første og meget roste Brünhilde i "Siegfried" i Antwerpen og Bruxelles dirigeret af Lothar Zagrosek.

! 1999 sang hun bl. a. Chrysothemis i Berlin, den 1. "Salome" i Århus, Isoldes Liebestod koncertant i Sønderjylland dirigeret af Iona Brown, "Tryllefløjten" og "Tannhäuser" i Kbh.

2000 bød på Elisabeth (Tannhäuser) på Deutsche Oper Berlin med Jiri Kout som dirigent, Sieglinde i en nyproduktion af Valkyrien i Geneve, Chrysothemis i Israel og ved Savonlinna Festspillene dirigeret af Asher Fish, "Tristan og Isolde" (debut som Isolde) ved St. Olav Festspillene i Trondheim, Lisa i Kbh. og Eva i "Mestersangerne" koncertant i München.

I 2001 lagde Tina Kiberg med stor succes 2 nye partier til sit repertoire, nemlig Grevinden i "Capriccio" (Kbh.) og "Tosca" i Århus. I efteråret 2001 sang hun Elisabeth i Houston.

I 2002 sang hun Chrysothemis og Marschallinden i Berlin, samt Salome, Lisa og ikke mindre betydningsfuldt Isolde på scenen for første gang i Kbh. I februar 2003 lagde hun endnu et stort parti til repertoiret: Hun sang for første gang Brünhilde i "Valkyrien" i Det Kgl. Teaters "Ring", som bliver spillet samlet for første i det nye operahus i 2006.

Blandt fremtidige planer kan nævnes Tosca i Kbh. og Marschallinden i Berlin "Unter den Linden", 2004 "Peter Grimes" og "Valkyrien" i Kbh., "Elektra" Chrysothemis i Toulouse og Rom, 2005 Chrysothemis og hendes sceniske debut som "Siegfried" Brünhilde i Kbh., 2006 kommer så hendes debut som "Götterdämmerung" Brünhilde og den samlede "Ring" ligeledes i Kbh. Som koncertsangerinde har Tina Kiberg tourneret med Beethovens "Missa Solemnis" dirigeret af Antal Dorati og hun sang med Gustav Kuhn "Das Buch mit Sieben Siegeln". I 1990 debuterede hun ved "Internationale Musikfestwoche Lucerne" med "Lyrische Symphonie" af Zemlinsky dirigeret af Michael Gielen. Her vendte hun tilbage i 1991, hvor hun sang "Lobgesang" af Mendelssohn.

I 1990 sang hun Verdis "Requiem" i München, 1991 Beethovens 9. Symf. og 1993 "Missa Solemnis" (indspillet på Erato) i Chicago alt sammen med Daniel Barenboim som dirigent. Flere opførelser af "Missa Solemnis" fulgte med Gielen som dirigent i Wien, Frankfurt og Lissabon.

I 1992 sang hun "Das Klagende Lied" under Vladimir Ashkenazy's direktion og Mahler's 2. Symfoni i Kbh. (indspillet på Chandos). Hun sang - blandt andet - Janacek's "Glagolitisk Messe" (CD-indspillet) med Sir Charles Mackerras i Kbh., Strauss' "Fire sidste Sange" i Basel, Mahler's 2. Symf. i ved Dresden Festival, Haydn's "Missa in tempora belli" og Szymanowsky's "Stabat Mater".

I 1995 Frankfurt kunne hun høres i Schumann's "Das Paradies und die Peri" dirigeret af Sylvain Cambreling. I kbh. sang hun "Mirjam's Siegesgesang" af Schubert i januar 1997.

Også i 1997 sang hun under Chungs direktion Mahler's 2. Symf. i Göteborg. I januar 1999 sang hun "Stabat Mater" i Bochum dirigeret af Steven Sloane, "fire Sidste Sange" dirigeret af Andreas Delf i Hannover og Milwaukee, Mahler's 8. Symf. dirigeret af Christof Eschenbach ved Schleswig-Holstein Festival og "Gurrelieder" af Schönberg i Stockholm dirigeret af Leif Segerstam.

I 2000 sang hun "Lyrische Symphonie" af Zemlinsky dirigeret af Clauspeter Flor i Kbh. og på Bayrische Staatsoper i München. I 2001 kunne man høre hende i titelpartiet i Busoni's "Turandot" i Concertgebouw Amsterdam dirigeret af Gerd Albrecht, og i februar samme år i "War Requiem" af Britten i Kbh. med Jeffery Tate som dirigent. Indspilninger: "Lulu" af Kuhlau; "Siddharta" af Per Nørgaard; "Saul og David" af Carl Nielsen dir. Neeme Järvi; "Missa Solemnis" af Beethoven dir. Antal Dorati og Daniel Barenboim; "Glagolitic Mass" af Janacek dir. Sir Charles Mackerras; "Sovedrikken" af C. E. Weyse dir. Giordano Belincampi; Sange af Børresen.

April 2004